I dag finns ett intressant inlägg av Tomas Brunegård på DN Debatt om kvalitetsjournalistikens framtid. Mycket av det han säger där är självklarheter – men det måste sägas ändå.

Att till exempel begreppet ”nya medier” blir allt irrelevantare i en värld där de som går på gymnasiet aldrig haft en tillvaro utan internet, det säger sig självt. En Tidningen i skolan-konsulent i Sydsverige rapporterade härom dagen att skoleleverna tycker att papperstidning är jättehäftigt! För dem som vuxit upp med bådadera är inget nytt och inget gammalt. För dem som vuxit upp utan papperstidning är den ny, samtidigt som nätet saknar nyhetens behag. Detta är en generation som själv kommer att kunna bedöma vad som ger mest och fungerar bäst.

Tidningens överskådlighet är ju oslagbar – vare sig den presenterar materialet på papper eller på läsplatta. Det journalistiska urvalet, granskningen, analyserna och sorterandet av det i övrigt kaotiska medie- och nyhetsflödet är också oslagbart – och värt att betala för om det görs med kvalitet och egensinne. Här finns ännu en stor utvecklingspotential!

Det är egentligen märkligt att tidningar uppfattas som ”dyra”. Kanske beror det på att kostnaden alltid presenteras på årsbasis. Mobilabonnemang, tv-kanalsavtal och bredbandsavtal presenteras aldrig i andra former än kostnad per månad. Tidningarna måste därför börja tala i månadssiffror i stället: en prenumeration kostar inte mer än drygt ett par luncher. I det perspektivet är en hemburen dagstidning oerhört prisvärd – förutsatt att den håller hög kvalitet och har ett unikt innehåll. Som Brunegård skriver: ”I förmågan att ta betalt av läsaren finns det inget digitalt medieslag som slår den prenumererade tidningen.”

Annonser