TU – Tidningsutgivarna – ”bör bli ännu bättre på att företräda papperstidningarna som medium, tala om hur framtiden för dem ser ut i stället för att tala om deras förestående död”.

Det är Viveka Hedbjörk, chefredaktör för Hallandsposten, som uttrycker denna åsikt i Medievärdens nätupplaga. Ljuv musik för mina öron!

De senaste åren har det varit tabu att tala om papperstidningen – och särskilt om dess framtid. Man har setts som en stockkonservativ ödla bara för att man vill att papperstidningen inte ska sacka efter när vi utvecklar nya plattformar. Allt måste ju utvecklas samtidigt. Jag lovar, jag har arbetat länge med framtidsfrågor nu. Och har verkligen försökt prata papperstidning!

Men nu är det som om allt fler har fått upp ögonen för att
– papperstidningen är eftersatt jämfört med andra plattformar
– papperstidningen är alljämt kassakon
– papperstidningen har en egen unik potential och styrka
– papperstidning är status
– här – i den gamla papperstidningen – finns plötsligt obruten mark
– det är samverkan och orkestreringen av de olika plattformarna som är den intressanta musiken.

Bara ett ord är jag orolig över i Hedbjörks utsaga: ”framtiden”. Många tidningshus är så framtidisfixerade att de glömmer att de måste göra något NU. De spanar och spanar i kristallkulan, i stället för att sätta sig och ”mindfulla” lite: vad är bäst att göra här och nu? Och sedan: verkstad! Självförtroende! Och tempo!

Ha, ser just att jag får medhåll av Joakim Jardenberg i samma nummer av Medievärlden:
”Omvärlden må förändras långsammare än man trott, men förändringen blir alltid större än man kunnat föreställa sig. Det enda vi vet om framtiden är att vi kommer att ha fel om vi försöker spå för långt in i den.”

Kunde inte ha sagt det bättre själv… :)”

Annonser