När mediehusen i USA klappar ihop drabbas svenska tidningselefanter av stora skälvan. Titta hur det går i USA, säger de. Tidningsdöden breder ut sig! Snart är det likadant här! Ingen idé att satsa på papperstidningen! Vi måste satsa på webben!

I Norge går det alltjämt relativt bra för papperstidningarna och mediehusen. Det finns inget annat land i världen – bortsett från Japan – där befolkningen köper och läser mer tidningar än i Norge, skriver Medievärlden. Hela 80 procent av den norska befolkningen över 12 år läser minst en tidning om dagen. Och där, som här, prenumererar man i hög grad på sin tidning.

Men när man påpekar detta för mediechefer i Sverige säger de att Norge är annorlunda än Sverige. Vi kan inte jämföra oss med Norge, säger de. Märkligt nog verkar det lättare att jämföra sig med USA, trots att USA liknar Sverige mycket mindre än Norge. Man åker till USA på studiebesök och kommer hem och vet allt om ”framtiden”. Men hur många åker till Norge?

För övrigt är det ju så i Sverige att papperstidningarna alltjämt är grunden för mediehusens överlevnad. Utan papperets intäkter klarar sig inte de allra flesta nättidningar. Inte heller har man råd att göra riskabla och dyrbara satsningar på gammaldags radio och tv (hur man nu kan göra det när tv och radio alltmer integreras med internet) utan papperstidningen som huvudfinansiär.

Sanningen är att man inte ska jämföra sig med andra så mycket som man gör i Sverige. Det är en svensk sjuka. En nedärvd änglighet. Man måste se till de egna förutsättningarna med självinsikt och självförtroende. Ja, enskilda regional- och lokaltidningar fungerar till och med bäst om de specialiserar sig på den egna regionens särskilda, unika förutsättningar. Men nog är väl grannen Norge trots allt närmare att jämföra sig med än jättelandet USA på andra sidan Atlanten?

Vi måste, om vi vill utveckla webben, mobilen, webb-tv osv, fortsätta att samtidigt satsa på att utveckla papperstidningen till en prisvärd produkt. Det anses den inte vara i dag av svenska folket. De tycker en pocketbok eller en teaterbiljettär mera värda sitt pris. Här finns att göra!

Alltså: mediehusen kan inte fortsätta snegla på USA, paralyseras i panik och fastna på imiterade lösningar för hur de ska möta monstret ”framtiden”. De måste koncentrera sig på hur det är för närvarande och hos just dem själva, tro på sig själva och göra något konkret och kraftfullt. Nu.

Annonser