”Att skriva en artikel eller göra ett reportage är en process som bara blir bättre om man blandar in sina läsare och den behöver aldrig riktigt ta slut eller bli färdig heller.” Så skriver Sofia Mirjamsdotter på bloggen Same same but different. Och hon har helt rätt.

Att blogga är ett bra och sympatiskt sätt att få kontakt med läsarna. Men eftersom de flesta människor alltjämt inte läser vare sig gammelbloggar eller nya mikrobloggar måste det finnas massor av olika sätt att kommunicera med läsarna. Vi missar väldigt många om vi enbart förlitar oss på bloggar.

Jag håller dock med om att reportrar och nyhetschefer borde ägna sig lite mer åt bloggosfären och dess möjligheter. Som opinionsbildare är jag förstås där, på nätet, hela tiden. Där händer så mycket. Hur kommer det sig att man egentligen i dag kan jobba som journalist utan att ha åtminstone ett öga på vad som händer på nätet?

Förklaringen är nog tidsbrist. Och även om bloggen skulle ”spara tid” är den ytterligare ett moment som ska läggas till den allt mer pressade nyhetschefens rutiner, inklusive e-postfloden, möten, telefonsamtal, coachning och utveckling av reportrar.

Jag har varit nyhetschef, så jag vet att det är lätt att säga att man dessutom ska grotta ned sig i något nytt, något mer… Man måste ha ett liv också, om man ska vara en bra nyhetschef. Viktigaste input kommer från det verkliga livet – inte från cyberspace…

Men ändå. ”Nätdriven journalistik” leder till ”bättre slutresultat då man faktiskt kan få tips och feedback som man inte kunnat ana. Hjälp att ställa relevanta frågor och möjligheter att känna av vad läsarna faktiskt vill ha.”, skriver Mirjamsdotter.Och så är det. När vi på UNT:s ledarredaktion bad läsarna via vår ledarblogg att förklara Ipred samt hur de tyckte att lagen skulle utformas fick vi ett enormt gensvar! Läsarnas svar resulterade i två ledare som redde ut begreppen glasklart – tack vare läsarna!

Reaktionerna i nästa steg lät inte vänta på sig. Mängder av läsare hörde av sig och tackade för att vi lyssnat på dem. Och de tackade för våra ledare, som de ansåg vara det mest klarsynta de läst i ämnet!

Jag tror också att man kan få fram nya och annorlunda jobb – nyheter och reportage – med läsarnas hjälp. Kvaliteten ökar. Läsarmedverkan ger ny input. Transparensen och direktkommunikationen ökar förtroendet för journalisterna, medierna och journalistiken.

Annonser