I Luleå ställer Svenska Kyrkan och kommunen in gudstjänst och fackeltåg till minne av av Förintelsen på tisdag 27 januari – den dag förintelselägret Auschwitz befriades av de allierade 1945. Det skriver dagen.se.

Av alla märkliga reaktioner på mot den israeliska statens oförsvarliga övervåld mot palestinierna i Gaza är denna bland de mest uppseendeväckande. Anser Svenska Kyrkan och Luleå kommun verkligen att de miljontals judar som förföljdes och mördades av nazister i Europa har något slags skuld i vad israeliska armén åsamkat palestinierna i Gaza? Är det så att man vill lägga skulden för staten Israels handlande i dag på judar i hela världen och i alla tider? Det skulle man faktiskt kunna tro.

I så fall menar man kanske också att nazisternas brott inte behöver uppmärksammas, och låter sig därmed smittas av de förfärande antisemitiska strömningar som märks överallt i Europa just nu.

I själva verket är det nu som det är särskilt viktigt att uppmärksamma offren för Förintelsens folkmord. Tiden kunde inte vara bättre för att göra en kraftig markering mot antisemitism! Förstår inte Svenska Kyrkan det? Man rodnar av ilska och harm.

Jag lämnade Svenska Kyrkan för flera år sedan, och lustigt nog var det också på grund av uttalanden från Luleå. Biskopen där hävdade inför ett biskopsval att Sverige inte var ”moget för en kvinnlig biskop”. Det var droppen. Bägaren var full. Trodde jag. Sedan dess har pinsamheterna avlöst varandra i äktenskapsfrågan. Och så små detaljer, som att Svenska Kyrkan bjöd in en ”häxa” att föreläsa på sitt internationella klimatkonvent. Man tar sig för pannan.

Det finns alltså hur många skäl som helst för mig att inte längre tillhöra den kyrka som döpt, konfirmerat och vigt mig samt döpt alla mina barn. Innerst inne kan jag känna ett visst vemod över det, präglad som jag är av att växa upp med en statskyrka och att gå i statlig, kristen skola.

